znanost 22.7.2015 12:30

Na IJS razvili tih in ekološko sprejemljiv dizelski agregat

Ljubljana, 22. julija - Raziskovalci Instituta Jožef Stefan (IJS) so v sodelovanju s tujimi partnerji izdelali tih in energetsko učinkovit dizelski agregat. Naprava dizelsko gorivo najprej pretvori v z vodikom bogato plinsko zmes, nato pa s pomočjo gorivnih celic proizvaja električno energijo, so sporočili z IJS.

Ljubljana.
Prototip pomožnega agregata na gorivne celice.
Foto: IJS

Prototip tako sestavljenega agregata zmore tri kilovate električne moči, kar na primer vozniku tovornjaka v času daljših postankov zagotavlja čisto in tiho proizvodnjo električne energije za ogrevanje, hlajenje in druge potrebe.

Kot poudarjajo na IJS, je razvoj pomožnih agregatov tega tipa zelo pomemben, saj omogočajo izvedbo novih rešitev napajanja, ne samo za tovorna vozila, pač pa tudi za napajanje komunikacijskih sistemov (npr. bazne postaje mobilne telefonije) ter napajanje manjših porabnikov v času naravnih katastrof ali humanitarnih misij vojske in pripadnikov civilne zaščite.

Zanimanje za uporabo se kaže tudi s strani proizvajalcev plovil, kot so jadrnice in manjše jahte, kot tudi avtodomov, uporaba pa bi bila lahko mogoča tudi v gorskih kočah in pomožnih napajalnih sistemih za telekomunikacijske postaje.

Slovenski raziskovalci so agregat razvili v sklopu triletnega razvojnega projekta FCGEN, ki se financira iz evropskih sredstev. Raziskovalno razvojna ekipa projekta je bila sestavljena iz strokovnjakov uglednih evropskih inštitutov in podjetij.

Koordinacijsko vlogo 9,3 milijona evrov težkega projekta je nosil razvojni oddelek švedskega Volva, sodelovali pa sta še švedska Powercell in Modelon, nemška Forschungscentrum Jülich in Institut für Microtechnik Mainz, britanski Johnson Matthey in razvojni oddelek italijanskega Fiata.

Kot so zapisali na IJS, je bila vloga slovenskih raziskovalcev "vdahniti življenje v to malo kemijsko tovarno" - za pomožni agregat so razvili vso potrebno močnostno elektroniko, namenski krmilnik in algoritme za delovanje celotnega agregata, izvedli so končno integracijo podsklopov ter tudi zagon in optimizacijo delovanja agregata.

Glavni koordinator projekta Boštjan Pregelj ob tem poudarja, da so v kritični zaključni fazi projekta, ko so številne tehnične težave že začele razjedati upanje na uspešen zaključek, koordinacijo projekta prevzeli v roke prav sodelavci odseka za sisteme in vodenje IJS.

"V času od novembra 2014 do maja 2015 nam je uspelo odpraviti tehnične težave, ponovno motivirati ostale udeležence v projektu in tik ob zaključku projekta uspešno demonstrirati delovanje prototipnega agregata," je zapisal Pregelj.