STAznanost

"Poklic učitelja je še vedno poslanstvo"

Ljubljana, 24. marca - Rok Capuder je mlad profesor fizike na ljubljanski Gimnaziji Vič in leta 2012 je Vič prvič spravil v vesolje, leta 2015 pa na dno Jadranskega morja. Gre za dva raziskovalna projekta, ki sta nastala pod njegovim mentorstvom na Gimnaziji Vič. V okviru prvega so poslali atmosfersko sondo na višino 32 kilometrov, v okviru drugega pa naredili podmornico, s katero raziskujejo morsko dno.

Ljubljana, Zavod 404. Profesor fizike in ustanovitelj Zavoda 404 Rok Capuder. Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Zavod 404.
Profesor fizike in ustanovitelj Zavoda 404 Rok Capuder.
Foto: Anže Malovrh/STA

Rok pravi, da je že od malih nog želel narediti kaj v povezavi z vesoljem in v vlogi profesorja fizike na Gimnaziji Vič mu je uspelo zbrati nekaj dijakov, ki jih je tovrstno raziskovalno delo zanimalo. Bili so dovolj motivirani in skupaj izdelali atmosfersko sondo, ki so jo nato poslali na višino 32 kilometrov, projekt pa so imenovali Vič gre v vesolje.

"Videl sem, da je med mladimi izredno velik interes za takšne in podobne projekte," pravi Rok. Tako so nato na pobudo dijakov začeli z drugim projektom - podmornico Calypso. Četudi se zdi, da sta si vesolje in morje nasprotna, vidi Rok povezavo v tem, da je oba zelo težko raziskovati. Z električno podmornico Calypso, ki so jo prvič potopili maja preteklo leto, lahko raziskujejo do 90 odstotkov Jadranskega morja.

"Nikoli nismo imeli težav z motivacijo, včasih je celo prevelik interes," navdušeno dodaja Rok. Že pri projektu Calypso so se jim pridružili dijaki drugih gimnazij, interes je rasel in se hitro širil preko zidov viške gimnazije. Tako pa je prišlo tudi do ustanovitve prvega mladinsko tehnološko-raziskovalnega centra v Sloveniji Zavoda 404. Namen zavoda je, da mladim posreduje tehnične veščine in jih navduši za raziskovanje. "Program zavoda je zastavljen vertikalno in tako vključujemo osnovnošolce, dijake in študente. Vsi so dobrodošli."

Rok se zaveda, da se je poklic profesorja tekom let zaradi razvoja tehnologije in interneta precej spremenil. "Mladi imajo dandanes vse podatke, ki jih potrebujejo, na internetu, zato je morda vloga učitelja ne toliko, da podaja dejstva, ampak da jih uči, kako znanje iskati in ga uporabiti," dodaja.

V okviru programa Evropske komisije za raziskave in inovacije Horizon 2020 je ena izmed prioritet tudi izobraževanje na področju znanosti. Z različnimi pristopi si želijo narediti znanost bolj zanimivo predvsem za mlade in s tem spodbuditi inovativne rešitve na področju tehnološkega raziskovanja in znanosti. Med drugim opozarjajo tudi na iniciativo EURAXESS. Gre za orodje, s katerim spodbujajo izmenjavo znanstvenikov in raziskovalcev ter iskanje zaposlitvenih možnosti.

Na področju šolstva se je vzpostavila mreža European Schoolnet, ki povezuje 31 evropskih ministrstev za izobraževanje. Eden izmed programov STEM pa skuša z izobraževanjem in usposabljanjem učiteljev pomagati pri spodbujanju zanimanja mladih za znanost, tehnologijo, inženirstvo in matematiko. Predvidevajo namreč, da bodo do leta 2020 potrebovali še dodaten milijon raziskovalcev.