#družba znanost 3.7.2017 11:08

Prve Lenarčičeve meritve kažejo na škodljive učinke afriškega peska na Alpe

Ljubljana, 3. julija - Letalec Matevž Lenarčič je v preteklih dneh s pilotom Domnom Graufom opravil meritve koncentracij črnega ogljika in puščavskega peska med poletom od Slovenskih Konjic do Bukarešte, prek Glossglocknerja in Prievidze na Slovaškem. Prvi pregledi zbranih podatkov so potrdili sume o škodljivih učinkih afriškega peska v Alpah.

Portorož.
Pilot Matevž Lenarčič.
Foto: Stanko Gruden/STA
Arhiv STA

Prve preglede zbranih podatkov letošnje okoljske in raziskovalne misije Mediteran 2017 sta opravila Griša Močnik in Luka Drinovec iz podjetja Aerosol. Cilj raziskave je ugotoviti, v kakšni meri črni ogljik in puščavski pesek ogrožata alpske ledenike.

Meritve nad vzhodnimi Alpami in Karpati so pokazale, da puščavski pesek ob primernem vetru lahko doseže več tisoč kilometrov dolge razdalje in povzroča zapraševanje ledenikov, ki se tudi zaradi tega vse hitreje talijo. Podrobnejšo analizo bodo s primerjalnimi podatki iz inštrumentov, ki so nameščeni na vremenskih postajah Sonnblick v Avstriji in Jungfrau v Švici, opravili v podjetju Aerosol v naslednjih mesecih, so sporočili iz ekipe Green Light World Flight.

Lenarčič je trenutno v Sloveniji, kjer čaka na ustrezne vremenske razmere za meritve nad osrednjimi in zahodnimi Alpami, kar je tudi najbolj zahteven zadnji del letošnje misije. Meritve v Alpah so še posebej težavne zaradi močnih in vlažnih jugozahodnih vetrov, ki ustvarjajo zelo slabo vreme z nalivi in nevihtami v celotnem alpskem prostoru. Močan veter v hribih pomeni pestro in tvegano letenje v turbulentnem ozračju, kar zahteva dobro poznavanje gora in vremena. Zato bo moral Lenarčič počakati na kratkotrajna vremenska okna, ki omogočajo relativno varno letenje.

V ekipi Green Light World Flight pričakujejo, da bodo zadnje meritve opravili najpozneje jeseni, nato bodo na vrsti analize podatkov in izdelava poročila, ki ga bodo predstavili predvidoma tudi v Evropskem parlamentu.

Misija Green Light World Flight se je sicer začela 24. marca, ko je Lenarčič s portoroškega letališča poletel proti Malti in nato nadaljeval proti zahodnem Sredozemlju.