Prvi slovenski raziskovalec do sredstev ERC za utrjevanje samostojne raziskovalne poti

Ljubljana, 28. novembra - Slovenski raziskovalec prof. dr. Matevž Dular s fakultete za strojništvo je uspel pridobiti sredstva Evropskega raziskovalnega sveta (ERC) za utrjevanje samostojne raziskovalne poti. Gre za prvi slovenski projekt za utrjevanje samostojne raziskovalne kariere, ki so namenjeni raziskovalcem v obdobju sedem do 12 let po prejemu doktorskega naziva.

Evalvacijski panel za inženirstvo produktov in procesov je podprl Dularjev petletni projekt z naslovom "An investigation of the mechanisms at the interaction between cavitation bubbles and contaminants" in ga med 329 sprejetimi projekti uvrstil na visoko 27. mesto, so danes sporočili z ministrstva za izobraževanje, znanost in šport.

Uspeh Dularja je po navedbah ministrstva izjemen, saj je na razpis ERC prispelo kar 2538 prijav odličnih in obetavnih znanstvenikov iz Evrope in ostalega sveta, le 329 pa jih je bilo sprejetih v financiranje. Od tega je bilo le devet projektov podeljenih znanstvenikom v novejših državah članicah EU, in sicer štiri na Madžarskem, tri na Češkem in po en na Poljskem in v Sloveniji.

Od začetka delovanja ERC leta 2007 do danes so bili raziskovalke in raziskovalci v Sloveniji s svojimi prijavami uspešni le štirikrat. Prva je na razpisu za raziskovalce na začetku samostojne kariere leta 2011 uspela prof. dr. Nedjeljka Žagar z ljubljanske fakultete za matematiko in fiziko (ERC Starting Grant), ki je nedavno tudi zaključila svoj ERC-projekt.

Nato je bil leta 2012 uspešen prof. dr. Dragan Mihailović z Instituta Jožef Stefan, na razpisu za uveljavljene raziskovalce (ERC Advanced Grant). Leta 2015 mu je z ERC-projektom za uveljavljene raziskovalce sledil prof. dr. Tomaž Prosen z ljubljanske fakultete za matematiko in fiziko ter naslednje leto prof. dr. Marta Verginella z ljubljanske filozofske fakultete s prvim takšnim projektom s področja družboslovnih ved in humanistike.

Znanstvena odličnost je ena izmed prioritet ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, zato aktivno spodbujajo slovenske prijave na razpise ERC. Projekti, ki na ocenjevanju ERC pridobijo visoke ocene, ne pa financiranja, so po vseh merilih odlični raziskovalni projekti, vredni finančne podpore.

Ministrstvo je tako leta 2010 spodbudilo agencijo za raziskovalno dejavnost (ARRS), da je uvedla komplementarno shemo financiranja dobrih slovenskih predlogov, ki pa niso uspeli pridobiti financiranja ERC. Do zdaj je bilo podeljenih 24 komplementarnih temeljnih projektov, ki so včasih vodili tudi h kasnejšim uspešnim ERC-prijavam.

Konec lanskega leta je ARRS uvedel novo shemo za večmesečne študijske obiske pri nosilcih projektov ERC za prihodnje slovenske prijavitelje, za kar na ministrstvu ocenjujejo, da bo še dodatno prispevalo k dvigu uspešnosti prijav. Do zdaj je bilo potrjenih sedem tovrstnih obiskov v tujini.