Slovenija med polnopravnimi članicami organizacije za meritve visoko energijskih kozmičnih gama žarkov

Ljubljana, 29. novembra - Slovenija je postala polnopravna članica mednarodne organizacije za meritve visoko energijskih kozmičnih gama žarkov (Cherenkov Telescope Array Observatory - CTAO). Slovenijo bo v CTAO zastopala Univerza v Novi Gorici. Formalna vključitev daje slovenskim znanstvenikom možnost sodelovanja pri izgradnji in kasnejši uporabi novega observatorija.

"Udeležba Slovenije pri izgradnji observatorija CTA je za slovenske raziskovalce na področju astrofizike ključnega pomena, saj jim bo omogočilo sodelovanje pri raziskavah najbolj energijskih procesov v vesolju," so sporočili z Univerze v Novi Gorici.

Pri zasnovi in načrtovanju novega observatorija raziskovalci novogoriškega centra za astrofiziko in kozmologijo in odseka za eksperimentalno fiziko osnovnih delcev Instituta Jožef Stefan sodelujejo že od leta 2010. Formalna vključitev Slovenije v CTAO pa jim daje možnost sodelovanja pri izgradnji in kasnejši uporabi novega observatorija.

Univerza v Novi Gorici ocenjuje znanstveni potencial observatorija CTA kot izjemen. "Podrobne in sistematske raziskave oddaljenega vesolja s kozmičnimi gama žarki bodo bistveno prispevale tako k razumevanju mehanizmov nastanka gama žarkov in kozmičnih delcev ekstremnih energij v bližini črnih lukenj kot tudi k iskanju temne snovi in do sedaj neznanih oblik materije," so zapisali.

Observatorij bo sestavljen iz severnega dela na Kanarskih otokih in južnega v Čilu. Vsak izmed observatorijev CTA bo obsegal polje nekaj sto teleskopov Čerenkova za detekcijo šibkih in zelo kratkih bliskov Čerenkove svetlobe.

Slovenska skupina je skupaj z italijanskimi partnerji vpeta v razvoj polprevodniških detektorjev svetlobe za teleskope Čerenkova. Z raziskavami in razvojem v laboratorijih v Sloveniji bo prispevala k razvoju in izdelavi detektorskih sklopov ter k izgradnji samega observatorija.