STAznanost
Naravoslovje in tehnika

Izzivi v farmacevtski industriji in zdravstvu zahtevajo nove načine razmišljanja

Ljubljana, 2. junija - Področje generičnih zdravil v farmacevtski industriji se dramatično spreminja. Med pomembnimi dejavniki, ki kličejo po spremembah tega področja, so naraščanje stroškov, večja konkurenca, izzivi, kot je odpornost proti antibiotikom, ter vse večja informiranost in zahteve pacientov, je povedal vodja globalnega razvoja izdelkov v Sandozu Shawn Lee Silvestri.

Po mnenju Silvestrija so med največjimi izzivi na področju generičnih zdravil naraščanje stroškov, pritiski po znižanju cen generičnih zdravil ter večanje konkurence. Spreminja se tudi prostor inovacij, izziv predstavlja izguba ekskluzivnosti generičnih zdravil, hkrati pa novi zdravstveni problemi, kot je odpornost proti antibiotikom, zahtevajo, da na industrijo gledajo drugače kot v preteklosti.

V Sandozu posledično bolj pazljivo, predvsem pa na drugačen način razmišljajo o naboru produktov, ki jih imajo, in o novih produktih, ki jih želijo predstaviti trgu. "Na te izzive odgovarjamo tako, da smo bolj osredotočeni na določena področja, kot so denimo biološka zdravila, kjer vemo, da bo učinek za paciente največji," je dejal Silvestri. Poleg tega se vse bolj pomikajo na področje zrelih znamk in zdravil z dodano vrednostjo za paciente.

Poleg trga pa se po mnenju Silvestrija neprestano spreminjajo tudi pacienti, ki si danes želijo drugačne izkušnje kot pred desetletjem. Ne iščejo več zgolj tablete, temveč tudi pametne aplikacije. Poleg tega z vse večjo dostopnostjo informacij pacienti postajajo bolj informirani, zahtevni. "Pacienti vedo, kaj hočejo, zato je naša odgovornost, da jih izobrazimo, da bodisi potrdimo njihove informacije ali pa jim predstavimo prave."

Za soočanje s temi izzivi je pomembno, da se v podjetje vseskozi trudijo pritegniti in obdržati mlade talente, ki k znanstvenim izzivom in težavam pacientov pristopajo na drugačen način kot njihovi sodelavci, je povedal Silvestri.

Pri tem je poudaril, da morajo bolje razumeti mlajšo generacijo, ki prihaja na trg, ter se prilagajati njenim potrebam. "Pomembno je, da se Sandoz ne vzpostavi le kot dober delodajalec, temveč tudi kot kot referenčni prostor, v katerega si želijo mladi talenti priti, graditi kariero in rasti. Konec koncev bodo prav oni prihodnost podjetja," je izpostavil.

Eden izmed načinov, s katerim poskuša Sandoz pritegniti mlade talente, je tudi organizacija dogodka BioCamp. Ta je po mnenju Silvestrija odličen način, kako vzpostaviti povezave med študenti in podjetji ter zagotoviti izmenjavo izkušenj in znanj med tema dvema sferama.

Portfelj Sandoza, Novartisove generične divizije, obsega okrog 1000 molekul, ki pokrivajo vsa glavna terapevtska področja in so v letu 2017 predstavljale prodajo v višini 10,1 milijarde ameriških dolarjev. V letu 2017 so njihovi izdelki dosegli več kot 500 milijonov bolnikov.

Tudi v prihodnje se bodo po besedah Silvestrija osredotočali na področja, na katerih zaznavajo višje tehnološke prepreke ter večje izzive. "Na področja, na katerih menimo, da imamo odgovornost do ustvarjanja vrednosti, ki je druga podjetja ne morejo ustvariti. To bo nedvomno ustvarilo spodbudno okolje za inovacije," je menil Silvestri.

Slovenija je bila tudi v letu 2017 ena vodilnih Sandozovih lokacij za uvedbo novih zdravil na globalne trge - lansiranih je bilo več kot 15 novih molekul oziroma več kot 975 novih zdravil, in sicer na 90 trgov po svetu.

V letu 2017 je Novartis za naložbe v Sloveniji namenil skoraj 170 milijonov evrov, od leta 2003 je tako v Sloveniji vložil za več kot dve milijardi evrov sredstev. Od tega je bila več kot 1,1 milijarde evrov namenjena naložbam v razvoju, drugo pa posodabljanju in širitvi proizvodnih zmogljivosti.

Po besedah Silvestrija bo Lek tudi v prihodnosti pomemben razvojni center. Imajo enega od največjih portfeljev med njihovimi razvojnimi centri, hkrati pa je tudi eden najbolj raznolikih proizvodenj glede na tehnologijo in zmožnosti, ki jih imajo.