Naravoslovje in tehnika

Astronomi opazujejo materijo pri črni luknji na točki brez povratka

München, 1. novembra - Astronomi so prišli tako blizu črne luknje kot še nikoli doslej. Opazujejo namreč materijo na točki brez povratka, na kateri jo srka proti notranjosti črne luknje. S tem dodatno potrjujejo obstoj silnega gravitacijskega polja v naši galaksiji Rimska cesta, so v sredo objavili na spletni strani Evropskega južnega observatorija (ESO).

Znanstveniki v središču Rimske ceste prvič opazujejo materijo v bližini tako imenovane točke brez povratka ali pod dogodkovnim horizontom, kjer črna luknja s svojo maso brezpogojno proti notranjosti vleče materijo. Skupina mednarodnih znanstvenikov opazuje skupke plinov, ki s 30 odstotki svetlobne hitrosti drvijo okoli črne luknje.

Črne luknje ustvarjajo velikansko gravitacijsko polje, ki mu ne more pobegniti niti svetloba. Po prevladujoči teoriji nastanejo, ko veliki zvezdi na koncu življenjske dobe poide gorivo in se začne sesedati sama vase. Zatem lahko začne goltati druge zvezde in rasti, lahko pa prihaja tudi do združitev z drugimi črnimi luknjami, pri čemer nastajajo supermasivne črne luknje, ki so v središču galaksij.

Materija, ki jo trenutno opazujejo znanstveniki, se nahaja na najbolj notranji, še stabilni orbiti, na kateri lahko obkroža črno luknjo.

Opazovanje ocenjujejo kot nadaljnjo potrditev že dlje domnevanega obstoja ogromne črne luknje v središču naše galaksije. To silno gravitacijsko polje je od Zemlje oddaljeno 26.000 svetlobnih let in tehta približno toliko kot štiri milijone Sonc.