Naravoslovje in tehnika

Raziskovalci IJS sodelovali v skupini, ki je izdelala nov sintetični protein

Ljubljana, 16. maja - Mednarodna skupina raziskovalcev, v kateri so sodelovali tudi raziskovalci Instituta Jožef Stefan (IJS), je izdelala votlo proteinsko makromolekulo, ki po obliki spominja na nogometno žogo, ki obeta uporabo v farmaciji za prenos učinkovin na tarčna mesta v celicah, so sporočili z IJS. Rezultate raziskave je danes objavila ugledna revija Nature.

Ljubljana, IJS. Nov sintetični protein, ki ga je izdelala mednarodna skupina raziskovalcev, v kateri so sodelovali tudi sodelavci Instituta Jožef Stefan. Foto: IJS

Ljubljana, IJS.
Foto: IJS

Raziskovalci, ki jih je vodil Jonathan Heddle z Jagellionske univerze v Krakovu, so izdelali proteinsko makromolekulo, ki jo sestavlja 24 proteinskih enajstkotnikov, zelo obstojna struktura pa je namesto z nitjo sešita z atomi zlata.

Ker podobne proteinske molekule z votlo strukturo v organizmih kontrolirajo pomembne življenjske funkcije, je novo odkritje zanimivo, saj obeta uporabo v farmaciji za prenos učinkovin na tarčna mesta v celicah. Ovojnica take votle strukture namreč lahko ščiti in prenaša izbrane molekule znotraj živih bitij, so zapisali na IJS.

Poleg tega je proteinska molekula po navedbah IJS zelo zanimiva tudi geometrijsko, saj iz enajstkotnikov namreč ni mogoče sestaviti pravilnega poliedra, narava pa pri samoureditvi te proteinske molekule pogoljufa in z malenkostno deformacijo sestavi "prepovedano", nogometni žogi podobno strukturo iz štiriindvajsetih enajstkotnikov.

S tem, ko so raziskovalci iz Poljske, Japonske, Združenega kraljestva in Kanade skupaj s sodelavci Instituta Jožef Stefan pokazali, da je mogoče izdelati takšne proteinske kletke, so odprli novo smer ustvarjanja sintetičnih proteinov.

Z IJS so v skupini sodelovali Mitja Kelemen, Primož Vavpetič in Primož Pelicon, ki so raziskave izvedli na ionskem pospeševalniku IJS v Podgorici pri Ljubljani.

Odkritje je danes predstavila revija Nature, kar pomeni tudi pomembno priznanje raziskovalcem, so še zapisali na IJS.