Začenja se največja znanstvena odprava za raziskovanje Arktike

Berlin, 20. septembra - Ekipa znanstvenikov iz 19 držav se bo danes z Norveške z ledolomilcem odpravila na pot proti Arktiki, kjer nameravajo ladjo za leto dni zamrzniti v led in raziskovati tamkajšnjo okolje. Ladji bodo zaloge prinašali ledolomilci, letala in helikopterji, znanstveniki pa se bodo izmenjavali na dva meseca. Odprava naj bi stala okoli 140 milijonov evrov.

Ledolomilec Polarstern, ki je v lasti nemškega polarnega in pomorskega raziskovalnega inštituta Alfred Wegener, bo svojo pot začel iz norveškega mesta Tromso, poroča francoska tiskovna agencija AFP. Polovico stroškov odprave naj bi pokrila Nemčija, poroča nemška tiskovna agencija dpa. To naj bi bila tudi prva tovrstna odprava. Na pot se bo predvidoma odpravila danes ob 18.30 uri po Greenwiškem času.

Ko se bo ladja zamrznila v led, bo okoli nje nastalo majhno znanstveno mestece, ladja pa se bo premikala hkrati z ledom. Okoli nje bodo raziskovalni laboratoriji in senzorji, ki bodo segali tudi do 50 kilometrov od ladje. Odprava bo raziskovala atmosfero, ocean, led, ekosistem in naravne procese na Arktiki ter poskušala ugotoviti, kako podnebne spremembe vplivajo na regijo in svet.

Na ladji bo okoli 100 ljudi. Na 150-dnevni odpravi bodo prepotovali 2500 kilometrov, okoliške temperature pa se bodo spustile tudi do minus 45 stopinj Celzija. Pri zalaganju ladje s hrano in menjavi znanstvenikov bodo poleg letal in helikopterjev pomagali štirje ledolomilci iz Rusije, Kitajske in Švedske.

Vodja odprave in strokovnjak za podnebje Markus Rex je dejal, da se nobeno drugo območje v zadnjih desetletjih ni otoplilo tako hitro kot Arktika. Dodal je, da je bil na začetku leta skrajen primer, ko je bilo v osrednji Arktiki topleje kot v Nemčiji ter da je to žarišče globalnega segrevanja, hkrati pa o tem območju vemo zelo malo. Izpostavil je, da ni mogoče narediti točnih napovedi podnebnih sprememb, če ne moremo narediti napovedi za Arktiko.

Med odpravo bo vedno na straži tudi ekipa vsaj šestih ljudi, ki bodo pazili na morebitne polarne medvede.