Naravoslovje in tehnika

Slovenski raziskovalci: V odpadnih vodah prisotni tudi rastlinski virusi, ki so še infektivni

Ljubljana, 20. aprila - Raziskovalci oddelka za biotehnologijo in sistemsko biologijo Nacionalnega inštituta za biologijo so prvi pokazali, da so v odpadnih vodah prisotni rastlinski virusi, ki so še infektivni, torej sposobni okužiti rastline in povzročiti bolezen. Dosežek je bil ta teden objavljen v priznani mednarodni reviji s področja vodnih virov Water Research.

Prisotnost rastlinskih, živalskih in humanih virusov v vodi predstavlja veliko tveganje v primerih, ko odpadne vode recikliramo denimo za zalivanje rastlin, kar je razširjena praksa v številnih predelih sveta. Seveda pa tudi sproščanje virusov v reke lahko vodi do prenosa virusne okužbe, če se voda iz reke uporablja za zalivanje ali pa če virusi poiščejo novega gostitelja, torej rastlino v bližini vode. Glede na nova dognanja o veliki raznolikosti virusov v vodi in njihovi infektivnosti potrebujemo učinkovite metode za spremljanje prisotnosti patogenih virusov v vodi, pojasnjujejo v NIB.

V NIB se ob tem že vrsto let ukvarjajo z virusi v različnih vodnih vzorcih, trenutno so denimo zaposleni z zaznavanjem novega koronavirusa v odpadni vodi. Prva avtorica omenjenega članka Katarina Bačnik poudarja, da so rastlinski virusi, torej takšni, ki povzročajo bolezni pri rastlinah, prisotni tako v vtoku v čistilno napravo kot tudi v iztoku, ki se izliva v bližnjo reko.

S tehnologijo koncentriranja virusov s pomočjo pametnih filtrov slovenskega podjetja BIA Separations ter sekvenciranjem virusnih nukleinskih kislin so zaznali 47 različnih vrst patogenih rastlinskih virusov, med njimi tudi takšnih, ki predhodno niso bili opisani v Sloveniji. Potrdili pa so tudi njihovo infektivnost oziroma sposobnost okužbe rastlin, tako pred kot po prehodu čistilne naprave, saj so rastline okužene z odpadno vodo pokazale bolezenska znamenja. Poleg rastlinskih virusov, na katere je bila študija osredotočena, so v vzorcih odpadne vode zaznali tudi prisotnost bakteriofagov (virusov bakterij) in nekaterih človeških virusov, ki povzročajo gastrointestinalne bolezni.

Vodja Oddelka za biotehnologijo in sistemsko biologijo na NIB Maja Ravnikar pravi, da se v času, ko je beseda virus postala povsem vsakdanja, še posebej zavedamo, kako malo pravzaprav vemo o virusih in kako pomembno je preučevanje teh nevidnih, pa vendar vseprisotnih mikrobov.

Raziskava je potekala pod vodstvom Maje Ravnikar, prva avtorica, ki raziskave opravlja kot mlada raziskovalka, je Katarina Bačnik, sodelovali pa so še Denis Kutnjak, Ion Gutierrez Aguirre, Nataša Mehle, Anja Pecman in Magda Tušek Žnidarič. Raziskavo je poleg financerjev raziskovalnih projektov in programov podprla tudi Centralna čistilna naprava Domžale-Kamnik, dolgotrajni partner NIB, z zbiranjem vzorcev odpadne vode.

Povezava na objavo članka v reviji Water Research: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0043135420301640?via%3Dihub