STAznanost

Arsov sistem uspešnica na eni najpomembnejših jadralskih preizkušenj na svetu

Ljubljana, 28. januarja - Z zmagoslavjem Francoza Yannicka Bestavena se je končala ena najpomembnejših jadralskih dirk na svetu Vendee Globe. Pri njegovem uspehu pa je tudi slovenski delež, saj je uporabljal navigacijo Dorado routing, sad znanja Agencije Republike Slovenije za okolje (Arso) ter hrvaškega podjetja Five Agency.

Ta svetovna regata, ki poteka na vsaka štiri leta in jo v jadralskem svetu in državah z daljšo pomorsko tradicijo jemljejo kot na primer Tour de France v svetu kolesarstva ali formulo 1 v avtomobilizmu, je za jadralce poseben izziv, med drugim morajo na 18-metrskih jadrnicah brez pomoči s kopnega prejadrati približno 40.000 kilometrov.

Letos je bilo na startu 33 tekmovalcev, od tega jih je sedem, vključno z zmagovalcem, uporabljalo omenjeni sistem navigacije.

Tega je lani pred regato odobril organizator, na koncu pa so od prvih šestih jadrnic na cilju štiri uporabljale ta sistem. Tudi že omenjeni Bestaven, ki je sicer ciljno črto prečkal kot tretji, a zmagal zaradi časovnega bonusa. Tega je dobil za pomoč pri reševanju tekmeca Kevina Escoffierja, čigar plovilo se je ob udarcu velikega vala razpolovilo in potopilo v razburkanem morju pri Rtu dobrega upanja na jugu Afrike.

Bestavenov rojak Charlie Dalin je bil prvi čez ciljno črto in tudi on je uporabljal ta sistem, ki ga je podrobneje pojasnil meteorolog z Arsa Jure Jerman. "Zgradili smo sistem, ki je jadralcem omogočal dostop do meteoroloških podatkov in dostop do izračunov optimalnih poti, ki upoštevajo napovedi oceanografskih in meteoroloških modelov," je dejal Jerman.

Dodal je, da je bil Arso pri tem zadolžen za strežniški del. "Vse izračune smo zagotavljali na naši infrastrukturi, v sam razvoj te storitve pa je bil vključen še hrvaški partner Five Agency, softversko podjetje. To je razvilo aplikacijo, ki teče v spletnem brskalniku in ki jadralcem omogoča dostop in prikaz vseh teh podatkov, ki smo jih mi izračunavali," je pojasnil Jerman.

Pri Arsu so uporabljali lasten algoritem in vse skupaj razvijali v tako imenovanem oblaku. "S tem smo spremenili samo dostopnost do storitve. Pri klasičnem načinu jadralci sami to počnejo in prenašajo podatke. Mi smo tako z oblakom bistveno zmanjšali količino prenesenih podatkov."

Jerman je dodal, da ima sistem, ki so ga zasnovali in testirali v "zelo kratkem času", velik potencial. "Po koncu same regate bomo imeli priložnost razmisliti, kam ga plasirati. Možnosti je več - od vrhunskih do rekreativnih jadralcev. Naš interes je, da vse to še nadgradimo," je povedal Jerman in poudaril, da so na nek način vsaj malce spremenili način, na katerega bodo vrhunski in drugi jadralci prihajali do informacij v prihodnosti.

Očitno je bil s sistemom, ki ni namenjen le športnemu jadranju, ampak splošnemu pomorskemu prometu, zadovoljen tudi zmagovalec Bestaven. "Že med regato smo dobivali odzive uporabnikov, v soboto pa nam je Bestaven poslal video zahvalo za naše delo," je razkril Jerman.

Pri Arsu pravijo, da so s tem projektom med drugim izpopolnili znanje na področju morske meteorologije in oceanografije ter načrtovanja varčne in varne plovbe. V Escoffierjevem primeru so preizkusili tudi, kako se obnese pri reševanju na morju.

"Konkurenco pri tem predstavlja nekaj svetovnih igralcev. Tisto, kar nam je v zadovoljstvo, je to, da smo jim vsaj dobro zmešali karte," je še povedal Jerman in kot ključno izboljšavo v primerjavi s prejšnjimi sistemi izpostavil prav to, da je vse na strežnikih. "Manjša je potreba po satelitskih podatkih, ki so zelo dragi."

Sistem je sicer namenjen tudi obvladovanju okoljskih nesreč na morju ter natančnejšim napovedim.