Nasa bo danes poskusila preusmeriti Zemlji nenevaren asteroid

Vandenberg, 26. septembra - Ameriška vesoljska agencija Nasa bo v noči na torek skušala s sondo DART (Double Asteroid Redirection Test) zadeti asteroid Dimorfos in s trkom spremeniti njegovo tirnico. S tem poskusom skuša Nasa preveriti, če bi lahko na takšen način spremenili poti asteroidov, ki bi lahko bili nevarni Zemlji.

Do trka sonde naj bi prišlo v torek ob 1.14 po srednjeevropskem času. Njena masa bo v trenutku trka z asteroidom Dimorfos, luno asteroida Didymos, nekaj več kot pol tone; odvisno tudi od količine goriva, ki ga bo sonda do tedaj porabila. Masa Dimorfosa pa je na drugi strani po ocenah njegove gostote skoraj pet milijonov ton, so zapisali v Nasi.

Sonda se bo v asteroid zaletela s hitrostjo 6,6 kilometra na sekundo, kar naj bi spremenilo njegovo hitrost za 0,4 milimetra na sekundo. To se ne zdi veliko, vendar se bo z leti orbita opazno spremenila. Trk naj bi poleg tega vplival tudi na tirnico asteroida Didymos, v Nasi pa zagotavljajo, da tudi po tem poskusu ne bo nevarnosti, da bi asteroida trčila z Zemljo.

V našem Osončju kroži več kot milijon znanih asteroidov. Med njimi je podskupina potencialno nevarnih asteroidov, ki so dovolj veliki, da bi lahko ob trku z Zemljo povzročili veliko škodo. Znanih je več tisoč takšnih vesoljskih teles.

Strokovnjaki za tako imenovano obrambo pred asteroidi že leta razmišljajo, kako bi se obvarovali pred možnim trkom z asteroidom, ki bi prišel Zemlji na pot.

Ena od zamisli je, da bi s trkom sonde poskušali spremeniti pot asteroida. In s projektom DART skušajo zdaj preveriti, ali je tak način preusmeritve sploh možen in učinkovit.

Dimorfos naj bi se zaradi udarca tudi nekoliko približal Didymosu. Trenutno potrebuje 11 ur in 55 minut, da ga obkroži, po trku pa naj bi se ta čas skrajšal. Teleskopi na Zemlji lahko merijo spremembe v svetlosti sistema obeh asteroidov in na podlagi tega bodo lahko astronomi izračunali tirnico Dimorfosa in ugotovili, ali je prišlo do spremembe.

Datum trka so v Nasi izbrali namenoma, saj sta asteroida v tem trenutku bližje Zemlji, kar bo olajšalo opazovanje s teleskopi.

Poleg tega sondo DART spremlja majhen satelit LICIACube italijanske vesoljske agencije, ki ga je sonda izstrelila pred trkom z asteroidom, da bi spremljal dogodek. Kasneje, leta 2024, bo Evropska vesoljska agencija (ESA) poslala sondo Hera, ki bo preučila nastali krater in novo orbito asteroida. Hera naj bi asteroid dosegla leta 2026.

Sondo DART so z Zemlje izstrelili 24. novembra 2021 iz oporišča Vandenberg v Kaliforniji, na nosilni raketi Falcon 9.

Asteroid Didymos so odkrili leta 1996 v okviru raziskave neba Spacewatch, njegovo luno Dimorfos pa leta 2003.

Ta asteroidni dvojček obkroži Sonce vsaki dve leti in en mesec. Premer večjega telesa je 780 metrov, njegova luna pa meri 160 metrov.

Misija DART ni prvi poskus Nase, da bi s sondo zadela v asteroid. 4. julija 2005 je manjše plovilo, ki ga je izpustila ameriška sonda Deep Impact, trčilo v jedro kometa Tempel 1. Takrat pa cilj ni bil spremeniti poti kometa, temveč bolje preučiti njegovo notranjost.