Naravoslovje in tehnika

Peter Križan pridobil ERC projekt za potrditev koncepta svojih raziskav

Ljubljana, 24. januarja - Peter Križan z Instituta Jožef Stefan in Fakultete za matematiko in fiziko v Ljubljani je kot nosilec projekta ERC za uveljavljene raziskovalce pridobil še projekt ERC za potrditev koncepta svojih raziskav in hitrejši prehod v inovacije. Financiranje je pridobil za projekt CherPET, namenjen razvoju nove vrste detektorjev za pozitronsko tomografijo.

Kot so sporočili z IJS, je Križan pred slabimi tremi leti že dobil ERC projekt za uveljavljene raziskovalce z naslovom FAIME, v okviru katerega raziskuje nove pojave v fiziki osnovnih delcev, popularno imenovane nova fizika. Omenjeni projekt bodo z novo pridobljenim projektom CherPET nadgradili.

Projekt CherPET je po besedah Križana namenjen razvoju nove vrste detektorjev za pozitronsko tomografijo (PET), pomembne diagnostične metode. "Na podlagi izkušenj v eksperimentalni fiziki delcev in z uporabo več prebojnih inovacijskih korakov pri detekciji svetlobe s hitrimi detektorji velikih površin bo možna izvedba aparature za slikanje s PET po nižji ceni, z boljšimi zmogljivostmi in z enostavnejšim rokovanjem v primerjavi z najsodobnejšimi zdajšnjimi kliničnimi napravami. Zaradi nižje cene bi postale dosegljive tudi aparature, ki omogočajo slikanje celega telesa naenkrat," je pojasnil Križan.

"Če bo raziskava uspešna, bo naša ideja predstavljala spremembo načina slikanja s PET za diagnozo raka, zgodnje odkrivanje nevrodegenerativnih in srčnih bolezni ter usmerjanje in spremljanje zdravljenja," je dodal.

"In če k temu dodamo le podatek, da naj bi se po napovedih do leta 2035 obolevnost za rakom povečala za 24 odstotkov, rak pa naj bi takrat postal vodilni vzrok smrti v EU, je koncept CherPET Križana toliko pomembnejši," so še zapisali na IJS.

Evropski raziskovalni svet za nosilce svojih raziskovalnih projektov redno objavlja razpise za projekte za potrditev koncepta raziskav. Cilj tovrstnih projektov je krepitev učinka odličnih raziskav z nadaljnjo podporo inovacijskim potencialom idej, razvitim v okviru osnovnega projekta ERC. Na tokratnem razpisu so izmed 232 ocenjevanih vlog za financiranje izbrali 90 vlog, med njimi tudi vlogo Križana. S tem je raziskovalec postal peti nosilec raziskovalnega projekta ERC v Sloveniji, ki je pridobil tudi dodatno podporo za razvoj inovativnih potencialov svojih raziskav, so zapisali na ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport.