STAznanost
Humanistika in družboslovje

Nova Unesco katedra o odprtem izobraževanju na IJS za boljši dostop do izobraževalnih virov

Ljubljana, 18. novembra - Na Institutu Jožefa Stefana (IJS) so ustanovili Unesco katedro o odprtih tehnologijah za prosto dostopne izobraževalne vire in odprto učenje, s katero nadgrajujejo in nadaljujejo uspehe portala VideoLectures.Net. Njen cilj je med drugim razvoj odprtih tehnologij in omogočanje boljšega dostopa do kakovostnih odprtih izobraževalnih virov.

Ljubljana, Inštitut Jožef Stefan.
Novinarska konferenca Instituta Jožef Stefan ob začetku delovanja Unesco Katedre o odprtih tehnologijah za prosto dostopne izobraževalne vire in odprto učenje.
Direktor IJS Jadran Lenarčič.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Inštitut Jožef Stefan.
Novinarska konferenca Instituta Jožef Stefan ob začetku delovanja Unesco Katedre o odprtih tehnologijah za prosto dostopne izobraževalne vire in odprto učenje.
Nosilec katedre na IJS Mitja Jermol.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Inštitut Jožef Stefan.
Novinarska konferenca Instituta Jožef Stefan ob začetku delovanja Unesco Katedre o odprtih tehnologijah za prosto dostopne izobraževalne vire in odprto učenje.
Direktorica nacionalne komisije - Unesco Marjutka Hafner.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Inštitut Jožef Stefan.
Novinarska konferenca Instituta Jožef Stefan ob začetku delovanja Unesco Katedre o odprtih tehnologijah za prosto dostopne izobraževalne vire in odprto učenje.
Direktorica nacionalne komisije - Unesco Marjutka Hafner.
Foto: Anže Malovrh/STA

Sporazum o ustanovitvi katedre sta 30. septembra podpisala generalna direktorica Unesca Irina Bokova in direktor inštituta Jadran Lenarčič. Njeni cilji so razvoj in promocija odprtih tehnologij in izobraževalnih vsebin, dobre prakse uporabe odprtih izobraževalnih virov pa želijo prenesti tudi zunaj Slovenije, je na novinarski konferenci dejal nosilec katedre na IJS Mitja Jermol.

Katedra po njegovih besedah deluje v okviru Centra za prenos znanja na področju informacijskih tehnologij na institutu, na omenjeni katedri pa trenutno delajo štirje zaposleni. Kot pravi, je ustanovitev katedre nadgradnja dosedanjega dela instituta na tem področju.

Začetki portala VideoLectures.Net, ki v svoji video knjižnici danes gosti okoli 17.000 posnetkov predavanj z vsega sveta, segajo več kot desetletje nazaj. Portal je lani prejel nagrado kot najboljši produkt desetletja v kategoriji e-znanost in tehnologija, po kateri so se po Jermolovih besedah začeli dogovori, da bi Unescu pomagali izobraževalne vsebine na podoben način prenašati v države tretjega sveta.

Leta 2009 so ustanovili fundacijo Knowledge 4 all, v katero so včlanjeni tudi najpomembnejši raziskovalno-razvojni centri na področju umetne inteligence v Evropi, letošnji april pa predstavlja uradni začetek prve nacionalne iniciative za razvoj odprtega izobraževanja Opening up Slovenia, čemur so sledili tudi dogovori z Unescom o odprtju omenjene katedre, je pojasnil Jermol. Delo katedre tako poteka v sinergiji s pobudo Opening up Slovenija in fundacijo Knowledge 4 all.

Direktorica nacionalne komisije Unesco Marjutka Hafner je pojasnila, da so ravno odprti viri ključni za doseganje razvojnih prioritet Unesca na področju izobraževanja. Rdeča nit prioritet na tem področju je po njenih besedah dostopnost do izobraževalnih virov in komunikacijskih sredstev, ki jo omogočajo nove tehnologije.

Direktor IJS Jadran Lenarčič ugotavlja, da so bili nekateri predavatelji sprva zadržani do objave posnetkov svojih predavanj v video knjižnici VideoLectures.Net, a so nato ugotovili, da to tudi njim koristi. Vse vsebine na portalu so sicer pred objavo pregledane, s čimer se zagotavlja kakovost dostopnih posnetkov. S posnetki se v izobraževalnem procesu ne nadomešča stika med profesorjem in študenti, temveč posnetki predstavljajo dopolnilo pri izobraževanju, pravi Lenarčič.

Unesco katedre se sicer izvajajo od leta 1992 in danes vključujejo več kot 800 ustanov v 128 državah, katedre spodbujajo mednarodno meduniverzitetno sodelovanje in povezovanje za krepitev institucionalnih zmogljivosti prek izmenjave znanja in sodelovanja.