STAznanost

Fakulteta za arhitekturo z inovativnim projektom za izboljšanje prometa

Ljubljana, 1. oktobra - Ljubljanska fakulteta za arhitekturo je konec lanskega leta zagnala raziskovalni projekt WeCount (Štejemo), ki prebivalcem Ljubljane, Trzina, Domžal in Medvod omogoča, da sodelujejo pri izboljšanju prometa v njihovi okolici.

Ljubljana Naprava za strojni vid, ki jo uporabljajo v projektu WeCount. Foto: Fakulteta ta arhitekturo Univerze v Ljubljani

Ljubljana
Naprava za strojni vid, ki jo uporabljajo v projektu WeCount.
Foto: Fakulteta ta arhitekturo Univerze v Ljubljani

Ljubljana Naprava za strojni vid, ki jo uporabljajo v projektu WeCount. Foto: Fakulteta ta arhitekturo Univerze v Ljubljani

Ljubljana
Naprava za strojni vid, ki jo uporabljajo v projektu WeCount.
Foto: Fakulteta ta arhitekturo Univerze v Ljubljani

Ljubljana Projekt WeCount. Foto: Fakulteta ta arhitekturo Univerze v Ljubljani

Ljubljana
Projekt WeCount.
Foto: Fakulteta ta arhitekturo Univerze v Ljubljani

Ljubljana Naprava za strojni vid, ki jo uporabljajo v projektu WeCount. Foto: Fakulteta ta arhitekturo Univerze v Ljubljani

Ljubljana
Naprava za strojni vid, ki jo uporabljajo v projektu WeCount.
Foto: Fakulteta ta arhitekturo Univerze v Ljubljani

Ljubljana Naprava za strojni vid, ki jo uporabljajo v projektu WeCount. Foto: Fakulteta ta arhitekturo Univerze v Ljubljani

Ljubljana
Naprava za strojni vid, ki jo uporabljajo v projektu WeCount.
Foto: Fakulteta ta arhitekturo Univerze v Ljubljani

Ljubljana. Prenova Slovenske cete. Urejanje prometa, delo na cesti, kolesar, pešci. Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana.
Prenova Slovenske cete.
Urejanje prometa, delo na cesti, kolesar, pešci.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana. Fakulteta za arhitekturo. Foto: Tamino Petelinšek/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Fakulteta za arhitekturo.
Foto: Tamino Petelinšek/STA
Arhiv STA

Gre za mednarodni projekt v okviru evropskega programa za raziskave in inovacije Obzorje 2020, pri katerem sodelujejo še Cardiff, Dublin, Leuven in Madrid. Namen je pritegniti 1500 prebivalcev teh mest, ki bodo na svoja okna s pogledom na ulico namestili majhne naprave za strojni vid za beleženje prometa.

Na fakulteti izpostavljajo, da je pri navadnem štetju prometa, kjer so senzorji vgrajeni v asfalt, še posebej problematično spremljanje prometa pešcev in kolesarjev. Prav zato je pristop, ki so ga ubrali pri projektu WeCount, sam po sebi pomembna inovacija na tem področju, saj lahko naprave za strojni vid natančno beležijo ves promet.

WeCount je primer tako imenovane znanosti za prebivalce, saj se zanaša na to, da bodo prebivalci z namestitvijo naprav pomagali zbirati ključne podatke o količini vozil, njihovi hitrosti, najbolj obremenjenih obdobjih dneva in gostoti prometa glede na vremenske razmere.

V primerjavi s tradicionalnimi tehnikami zbiranja podatkov so stroški veliko nižji, kar omogoča vzpostavitev širokega omrežja lokacij štetja prometa. "Načrtovan mehanizem za vključevanje številnih deležnikov za zbiranje podatkov ... bo v pomoč generiranju znanstvenih spoznanj na področju mobilnosti in okoljske onesnaženosti, kar bo spodbudilo razvoj sooblikovanja informiranih rešitev za različne izzive v cestnem prometu, ki izboljšujejo kakovost življenja na ravni soseske ali mestne četrti," so zapisali na fakulteti.

Partnerji pri projektu predvidevajo, da bodo podatki, zbrani v posameznih mestih, uporabljeni pri razpravah o izboljšanju prometa: denimo o slabostih prevoza z avtomobilom v primerjavi s prednostmi prevoza s kolesom, o hitrosti prometnih sredstev na mestnih ulicah, onesnaženosti zraka zaradi prometne obremenitve mestnih ulic, izboljšavi cestnih in kolesarskih povezav za aktivno mobilnost.

Že nameščene naprave v nekaterih ulicah v središču Ljubljane beležijo tudi do 20.000 vozil dnevno, kar dokazuje zelo veliko obremenjenost prometne infrastrukture. Največ prometa beležijo med ponedeljkom in petkom, medtem ko se v soboto in nedeljo število vozil prepolovi.

Vrhunci dnevnega prometnega toka pa se precej razlikujejo glede na lokacijo. Ponekod naprave največ vozil beležijo med drugo in tretjo uro popoldan, drugje med sedmo in osmo uro zjutraj.

Na fakulteti pričakujejo, da bo široka mreža naprav in analiza prometnih obremenitev omogočala celovit vpogled v promet v sodelujočih občinah. Projekt bo potekal do novembra 2021.