Univerza v Novi Gorici sodeluje pri merilni kampanji ESA

Nova Gorica, 3. septembra - Raziskovalci Univerze v Novi Gorici in podjetja Haze Instruments ter ekstremni pilot Matevž Lenarčič bodo v tem mesecu sodelovali pri projektu Evropske vesoljske agencije (ESA) na Zelenortskih otokih. Projekt je namenjen preučevanju natančnosti satelitskih meritev, podnebnih sprememb in uporabe vseh teh meritev v modelih zemeljskega ozračja.

Novo Gorica. Letalo, s katerim bo Univerza v Novi Gorici sodelovala pri projektu ESA na Zelenortskih otokih. Foto: Univerza v Novi Gorici

Novo Gorica.
Foto: Univerza v Novi Gorici

Mednarodni projekt JATAC (Joint Aeolus Tropical Atlantic Campaign) na Zelenortskih otokih poteka v organizaciji ESA. V njem sodelujejo še Ameriška vesoljska agencija (NASA), francoski Nacionalni center za znanstvene raziskave (CNRS), nemško Središče za zračne in vesoljske polete (DLR), grški Nacionalni observatorij v Atenah (NOA) in slovenska Univerza v Novi Gorici, kjer je kot vodja Centra za raziskave atmosfere zaposlen tudi Močnik.

Kot so sporočili z univerze, želijo v sklopu projekta preučevati atmosferske razmere in meriti lastnosti aerosolov pri transportu saharskega peska, črnega ogljika in drugih delcev preko Atlantika in vpliva na globalno podnebje.

Meritve bodo opravljali v zraku z letali ter na tleh z lidarji, služile pa bodo kalibraciji lidarja na satelitu Aeolus, s katerim ESA meri hitrosti vetra po celem površju Zemlje in po različnih višinah. Rezultati meritev bodo objavljeni v znanstveni literaturi in bodo služili za validacijo meteoroloških in podnebnih modelov.

Lenarčič in vodja raziskav slovenskega projekta, vodja Centra za raziskave atmosfere na Univerzi v novi Gorici Griša Močnik, bosta nad vzhodnim Atlantikom letela v času preletov satelitov okoli otoka Sao Vicente.

Lenarčič na pot odhaja z letalom Advantic WT10 Research, Močnik pa se mu bo pridružil na otoku Sao Vicente.

NASA ima sicer bazo na karibskem otoku St. Croix, kjer že od avgusta potekajo raziskovalni poleti. ESA in DLR bosta s svojima Falconoma bazirana na otoku Sal na Zelenortskih otokih, slovensko letalo in zemeljski inštrumenti NOA pa bodo locirani na otoku Sao Vicente.

Lenarčič in Močnik bosta med 8. in 19. septembrom na območju do 600 kilometrov okoli otoka opravila številne meritve v času preletov satelitov nad tem območjem. Kot je za STA povedal Lenarčič, bodo rezultate raziskave nato objavili v znanstveni literaturi in bodo služili za vrednotenje podnebnih modelov.

V okviru misije so sicer po besedah Lenarčiča načrtovani še številni ambiciozno zastavljeni projekti, med drugim raziskave v Indiji in Nepalu ter na Antarktiki, vendar je izvedba odvisna od pogojev, ki jih narekuje pandemija.

Kot je znano, raziskovalni projekti misije Green Light Word Flight (GLWF) potekajo že od leta 2012. V tem času je Matevž Lenarčič opravil polete in meritve črnega ogljika nad Severnim tečajem, dvakrat okoli sveta, nad Mediteranom in v Aziji ter preletel več kot 240.000 kilometrov.