Na IJS o prihodnjem delovanju nemškega centra FAIR

Ljubljana, 22. novembra - Institut Jožef Stefan (IJS) je virtualno gostil predstavnike centra FAIR. Na srečanju so bili predstavljeni načrti za izgradnjo in delo centra FAIR v nemškem Darmstadtu, ki bo eden največjih pospeševalnikov za temeljne raziskave na svetu in laboratorij, v katerem bodo proizvajali in raziskovali snov, ki običajno obstaja le v globini vesolja.

Ljubljana. Nemški center za raziskave z ioni in antiprotoni FAIR. Foto: Inštitut Jožef Štefan

Ljubljana.
Nemški center za raziskave z ioni in antiprotoni FAIR.
Foto: Inštitut Jožef Štefan

Center za raziskave z ioni in antiprotoni FAIR bo namenjen študiju osnovnih gradnikov snovi in razvoja vesolja. Približno 3000 znanstvenikom iz več kot 50 držav bo omogočal produkcijo eksotičnih atomskih jeder, ki jih v običajnih razmerah ni mogoče najti na Zemlji, in vpogled v strukturo snovi in evolucijo vesolja od velikega poka do danes, so sporočili z IJS.

"Dejstvo je, da je v zvezdah, orjaških planetih ter med eksplozijami in trki zvezd snov izpostavljena nepredstavljivo ekstremnim pogojem, kot so visoke temperature in tlaki, in dosega izjemne gostote. FAIR bo omogočil raziskovalcem, da ustvarijo takšne pogoje v laboratoriju z obstreljevanjem majhnih vzorcev snovi (tarče) z zelo hitrimi delci. Ti trki bodo za kratke časovne intervale v snovi povzročili omenjene ekstremne kozmične pogoje in raziskovalcem odstrli tančice v razumevanju dogajanja v vesolju," so pojasnili.

Znanstveniki bodo tako na podlagi novih in zelo podrobnih vpogledov v jedrske reakcije in strukturo teh elementov bolje razumeli nukleosintezo, to je tvorbo novih elementov, in tako bolje spoznali tudi zvezdni prah, iz katerega smo narejeni.

V projekt izgradnje centra FAIR so poleg Slovenije in Nemčije vključene še Finska, Francija, Indija, Poljska, Romunija, Rusija, Švedska, Združeno kraljestvo in Češka. Te države zagotavljajo tehnično in znanstveno ekspertizo, upravljajo in načrtujejo razvoj centra ter s finančnimi in stvarnimi prispevki (kontrolni sistemi, diagnostika pospeševalnikov itd.) sodelujejo pri izgradnji raziskovalne infrastrukture.

Z Instituta Jožef Stefan sodelujejo raziskovalci Odseka za fiziko nizkih in srednjih energij in številni študentje. Poleg njih so v projekt vključeni tudi predstavniki ministrstva za izobraževanje, znanost in šport ter konzorcija Tehnodrom, katerega vodilna partnerja sta podjetji Cosylab in Instrumentation Technologies. Poleg spodbujanja znanstvenih raziskav ima FAIR namreč tudi pomembno vlogo pri rasti visokotehnološke industrije.

V okviru današnje delavnice Dan FAIR v Sloveniji - Znanost sreča podjetništvo sta IJS in Univerza v Ljubljani podpisala dogovor in se pridružila programu FAIR Get Involved. S tem se odpirajo izjemne raziskovalne možnosti za slovenske znanstvenike in tudi izredne priložnosti za sodelovanje s slovenskim gospodarstvom z namenom razvoja novih tehnologij in drugih izdelkov z visoko dodano vrednostjo, so prepričani v IJS.