ZDA naznanile znanstveni preboj na področju jedrske fuzije

Washington, 13. decembra - Ameriška ministrica za energijo Jennifer Granholm je danes naznanila velik znanstveni preboj v desetletja trajajočem iskanju načina izkoriščanja jedrske fuzije za zadovoljevanje energetskih potreb človeštva. Znanstvenikom v Kaliforniji je namreč uspelo s pomočjo jedrske fuzije prvič doslej proizvesti višek energije.

Ameriški znanstveniki so v Nacionalnem laboratoriju Lawrence Livermore v Kaliforniji prvič doslej uspešno izvedli reakcijo jedrske fuzije, pri kateri je bilo ustvarjene več energije, kot jo je bilo potrebno za samo izvedbo reakcije, so že v ponedeljek poročali ameriški mediji.

Gre za velik korak v desetletja trajajočem prizadevanju za sprostitev čistega, neomejenega in varnega vira energije, ki bi lahko pomagal odpraviti odvisnost človeštva od fosilnih goriv.

Ministrica Granholm je ocenila, da gre za prelomnico, ki bo prinesla napredek na področju obrambe in čiste energije. Znanstveni svetovalec Bele hiše Arati Prabhakar je dosežek označil za inženirski čudež brez primerjave, direktorica laboratorija Lawrence Livermore Kim Budil pa kot "enega najpomembnejših znanstvenih izzivov, ki se jih je človeštvo kadarkoli lotilo".

Pridobivanje viška energije pri fuziji je izjemno težavno, saj so zanjo potrebni tako visoke temperature in pritiski, da jo je izjemno težko nadzirati. Fuzija namreč deluje tako, da se atome vodika stiska skupaj s tako veliko silo, da se združijo in pretvorijo v helij, pri čemer se sprošča ogromno energije in toplote. Najpomembneje pa je to, da pri tem ne nastajajo radioaktivni odpadki.

Kljub temu naj bi bilo do začetka dejanskega izkoriščanja te energije še daleč. Profesor z univerze Rochester v New Yorku in strokovnjak za lasersko fuzijo Riccardo Betti je za tiskovno agencijo AP dosežek kalifornijskih znanstvenikov primerjal s trenutkom, ko je človek ugotovil, da prečiščevanje nafte v bencin oblikuje snov, ki jo lahko ob vžigu raznese. "Še vedno pa nimaš motorja ali avtomobila," je dejal.

Znanstveniki so resda prvič doslej proizvedli več energije, kot so je porabili, a za uporabo te energije jo bo potrebno proizvesti še veliko, veliko več.