STAznanost
Humanistika in družboslovje

Osrečuje lahko že pogled na Moneta prek spleta

Dunaj, 28. maja - Pogled na Vodne lilije Clauda Moneta na spletu poveča subjektivno dobro počutje v manj kot dveh minutah, je ugotovitev raziskave dunajske univerze, ki je bila objavljena v strokovni reviji Computers in Human Behaviour.

"Ni nujno, da je umetnost omejena zgolj na obisk posvečenih muzejskih soban," je za avstrijsko tiskovno agencijo APA povedala MacKenzie Trupp iz oddelka za psihologijo.

Monet je ob koncu 19. stoletja naslikal serijo slik Vodne lilije, ki prikazujejo njegov domači vrt v Givernyju. Monetovi lokvanji z rožnatimi, rumenimi in belimi cvetovi so med najbolj znanimi podobami impresionizma.

V okviru raziskave si je sliko Vodne lilije in japonski most, ki je v lasti Narodne galerije v Londonu, ogledalo 240 udeležencev raziskave. Sliko so si ogledovali prek interaktivne umetniške razstave Monetovih Vodnih lilij na Google Arts and Culture spletni strani z uporabo pametnih telefonov, prenosnikov in osebnih računalnikov. Že po nekaj minutah se je njihovo počutje bistveno izboljšalo.

"To ne pomeni, da bi morali zdaj vsi ostati doma," je pojasnila Trupp. "Pomeni, da lahko imajo celo ljudje, ki ne morejo v muzej, koristi od umetnosti na spletu," je dodala kanadska psihologinja, ki je raziskavo izvedla skupaj z raziskovalci z Inštituta Max Planck za psiholingvistiko v nizozemskem Nijmegenu in frankfurtskega Inštituta Max Planck za empirično estetiko.

Rezultate predhodne raziskave iz obdobja pandemije covida-19 so objavili lani poleti. Zdaj so jo ponovili in pri tem izboljšali raziskovalno metodo in drastično povečali velikost vzorca z 84 na 240 udeležencev. "To je neposredna ponovitev naše prve študije in je pokazala doslednost rezultatov," je povedala raziskovalka.

"Naša raziskava najbolje pokaže, da je za posameznika resnično subjektivno, saj sta stopnja veselja, ki ga nekdo doživi, in pomen, ki ga nekdo pripisuje sliki, individualni," je pojasnila Trupp in se tudi navezala na znano sliko Krik Edvarda Muncha. "Če imate na primer res radi Muncha in vam je njegova slika resnično pomembna, potem vam tudi ta lahko zelo koristi," je dodala.

Ob novi raziskavi so strokovnjaki tudi ugotovili, da lahko pametni telefoni zmanjšajo pozitiven učinek. "Potrebnih je več raziskav, vendar imamo predhodne dokaze, ki to podpirajo," je povedala Trupp. "Možno je, da ogledovanja umetnosti na pametnem telefonu ni tako dragoceno kot ogled na večjem zaslonu," je dodala.

Ni pa sedanja raziskava še prinesla odgovora na vprašanje, ali je spletno gledanje Vodnih lilij enakovredno obisku muzeja, a kanadska psihologinja v dunajski Albertini že nekaj let izvaja raziskavo, v kateri ljudje gledajo originalnega Moneta. Zbiranje podatkov bo zaključeno letos poleti in izkušnje obiskovalcev Albertine bodo nato primerjali s to raziskavo, je še poročala APA.