Štipendije Za ženske v znanosti letos eksperimentalni fizičarki, biokemičarki in kemičarki

Ljubljana, 7. marca - L'Oréal Adria in Slovenska nacionalna komisija za Unesco sta podelili letošnje štipendije nacionalnega programa L'Oréal-Unesco Za ženske v znanosti, in sicer eksperimentalni fizičarki Tini Arh, biokemičarki Urši Čerček in kemičarki Tjaši Rijavec, so sporočili organizatorji.

Dobitnice štipendij v vrednosti 5000 evrov so se tako pridružile dosedanjim 49 štipendistkam, ki so štipendije prejele v 18 letih programa.

Tino Arh je eksperimentalna fizičarka, ki raziskuje magnetizem kvantnih materialov. Gre za eno najbolj živahnih področij v sodobni fiziki trdne snovi, ki bi lahko predstavljalo pomembno platformo za razvoj nove generacije kvantnih tehnologij, danes pa njihovo razumevanje zahteva uporabo najsodobnejših eksperimentalnih in teoretičnih metod.

Urša Čerček je biokemičarka, ki se posveča raziskovanju nevrodegenerativnih bolezni amiotrofična lateralna skleroza (ALS) in frontotemporalna demenca (FTD) s ciljem razvoja boljših terapij za zdravljenje bolezni, ki popolnoma spremenijo življenje bolnika in svojcev ter predstavljajo breme zdravstvenemu sistemu.

Tjašo Rijavec je kemičarka, ki se ukvarja z dediščinsko znanostjo, interdisciplinarnim področjem preučevanja kulturne in naravne dediščine, kjer se osredotoča na procese razgradnje materialov kulturne dediščine z namenom, da bi preprečila oziroma upočasnila procese razgradnje neprecenljivih muzejskih predmetov.

Izbranim znanstvenicam je diplome podelil minister za visoko šolstvo, znanost in inovacije Igor Papič. "Čaka nas še veliko dela, če ne želimo še naprej izgubljati potenciala v znanju, ki ga lahko prispevajo znanstvenice. Nova slovenska znanstvenoraziskovalna in inovacijska strategija zato nedvoumno postavlja enake možnosti spolov kot osrednje načelo," njegove besede povzema sporočilo za javnost.

Predsednica nacionalnega odbora za program L'Oréal-Unesco Za ženske v znanosti Alenka Malej pa je v svojem govoru izpostavila, da "nekaj simbolike je v tem, da L'Oréal, ki je za svoje poslanstvo postavil lepoto, podpira ženske v znanosti". "Ponavadi lepoto povezujemo predvsem z neko drugo ustvarjalnostjo ljudi - z umetnostjo. A mnogi znani raziskovalci tudi v znanosti vidijo lepoto, in sicer lepoto občutkov, ko preko raziskovanja odkrijemo nekaj novega. Verjamem, da to lepoto pozna mnogo raziskovalcev," je dejala.

Zadnji podatki kažejo, da med raziskovalci deluje tretjina žensk, kar Slovenijo uvršča v povprečje med državami EU. Delež raziskovalk je bil najvišji na področju medicine, najnižji pa na področju tehniških in tehnoloških ved. Med financiranimi raziskovalnimi projekti v letu 2022 je bilo 41 odstotkov takih, ki so jih vodile ženske. Najvišji delež izbranih projektov, ki jih vodijo ženske, je zabeležen na področju biotehniških ved, najmanjši pa na področju tehničnih ved, so še zapisali.