Naravoslovje in tehnika

Znanstveniki bi kar z magnetom zvabili nafto iz vode

Ljubljana, 23. marca - Če se nafta, dizel ali bencin izlijejo v morje, jih je zelo težko odstraniti. Nemški znanstveniki so zdaj našli način, kako bi lahko te snovi iz vode odstranili s pomočjo magneta. To bi lahko v prihodnosti pripomoglo k občutnemu zmanjšanju posledic ekoloških nesreč, ki jih povzročajo razlitja nafte.

Ocenjuje se, da je leta 2010 v eksploziji na naftni ploščadi Deepwater Horizon v Mehiškem zalivu v morje izteklo 800 milijonov litrov nafte, kar je povzročilo razlitje nafte zgodovinskih razsežnosti. Nesreča še danes velja za največjo ekološko katastrofo te vrste v zgodovini.

Hude posledice za morski ekosistem predstavlja tudi snov sama: kajti če pride do razlitja nafte v morje, jo je zelo težko odstraniti in škoduje morskemu svetu še številna prihodnja leta.

Znanstveniki z univerze Erlangen-Nürnberg v Nemčiji upajo, da bodo lahko v prihodnosti z nafto onesnaženo vodo očistili s pomočjo magnetov. V ta namen so razvili delce iz železovega oksida, na katerih se odlagajo nafta, dizelsko gorivo in drugi ogljikovodiki v vodi.

Železov oksid je magneten že sam po sebi. Delce so znanstveniki dodatno prevlekli z le eno molekulo tenko plastjo kisline, ki privlači mastne snovi, kot so surova nafta, bencin in dizelsko gorivo. V kakšni obliki je treba s kislino prevleči delce železovega oksida, da bi privabljali različne vrste maščob, so znanstveniki simulirali s pomočjo računalnika.

Ko so nato tako obdelani železov oksid dali v vodo, onesnaženo z nafto, se je na njem nakopičil za 14-krat večji volumen molekul nafte, kot pa je bil volumen samega delca v notranjosti. Magnetne delce skupaj z ovojnico je bilo nato mogoče na razmeroma enostaven in okolju prijazen način odstraniti iz vode in jih po čiščenju celo mogoče ponovno uporabiti.

S samo enim delcem železovega oksida je tako mogoče iz vode izvleči sorazmerno velike količine nafte, so znanstveniki s profesorjem Marcusom Halikom na čelu zapisali v strokovni reviji Advanced Functional Materials. Svojo metodo so preizkusili pri različnih temperaturah ter tako v morski kot sladki vodi.

Halik in njegovi sodelavci v sodelovanju s partnerji iz industrije zdaj delajo na proizvodnji železovega oksida, ki privlači nafto, v večjih količinah ter prenosu koncepta na dejansko uporabo za čiščenje vode. Če bo to uspelo, bi se lahko postopek v prihodnosti uporabljal tudi izven laboratorija, naftne madeže - v nasprotju z metodami, ki se uporabljajo zdaj - pa bi bilo mogoče v celoti odstraniti iz morja.

Doslej se je pri ekoloških nesrečah za odstranjevanje naftnih madežev iz vode med drugim uporabljala tako imenovana tehnika disperzije. Pri tem kemikalije razpršijo nafto v morju, pri čemer jo sicer mikroorganizmi lahko hitreje razgradijo, a do tedaj še ostane v vodi. To tehniko so uporabili tudi pri eksploziji na naftni ploščadi Deepwater Horizon v Mehiškem zalivu.

Nemški znanstveniki so svoje ugotovitve objavili v strokovni reviji Advanced Functional Materials.