Sredstva Direktorjevega sklada IJS za laboratorij za 4D-resonančno magnetno spektroskopijo

Ljubljana, 20. aprila - Na spletni seji Znanstvenega sveta Instituta Jožef Stefan (IJS) so razglasili letošnjega dobitnika Direktorjevega sklada. Kot peti se je med dobitnike vpisal Igor Vaskivskyi z odseka za kompleksne snovi, in sicer s projektom za laboratorij za 4D-resonančno magnetno spektroskopijo. Za projekt bo v naslednjih letih prejel nekaj več kot 300.000 evrov.

Ljubljana. Raziskovalec dr. Igor Vaskivskyi z Instituta Jožef Stefan (IJS). Foto: IJS

Ljubljana.
Raziskovalec dr. Igor Vaskivskyi z Instituta Jožef Stefan (IJS).
Foto: IJS

Omenjeni projekt predvideva postavitev novega laboratorija za 4D-resonančno magnetno spektroskopijo. Gre za temeljno raziskavo z velikim potencialom na različnih tehnološko pomembnih področjih, zlasti na področju elektronike in na povsem novem področju spintronike, so sporočili z IJS.

Kot pojasnjujejo na IJS, magnetizem poznamo že od antične Grčije in je močno vpet v naš vsakdan. Skoraj vsaka naprava, ki jo uporabljamo, je odvisna od posameznih magnetnih učinkov: od kavnega mlinčka za jutranjo kavo pa vse do računalnikov, avtomobilov ali vesoljskih plovil. Kljub široki uporabi pa pravzaprav še vedno ne razumemo povsem, kako deluje, še posebej, če gre za zelo majhne velikosti ali hitre časovne lestvice, kot je to na primer v sodobni elektroniki. S trenutno razpoložljivo tehnologijo je mogoče preučiti le nekaj zelo preprostih primerov usmerjenih magnetnih spinov ali izotropnih magnetnih struktur.

"Z novim laboratorijem, ki ga bomo zgradili v okviru projekta Direktorjevega sklada Instituta Jožef Stefan, bomo presegli večino omejitev in zagotovili prvi vpogled v resnične magnetne strukture v štirih dimenzijah: v treh prostorskih koordinatah ter v času. Pri tem bo časovna ločljivost sistema dosegla red nekaj femtosekund - približno milijonkrat hitreje kot sodobna elektronika," razlaga avtor nagrajenega projekta Vaskivskyi in dodaja: "Raziskave v okviru projekta bodo omogočile pridobitev edinstvenih podatkov o vplivu različnih mikro magnetnih vrst na strukturo na mikroskopskem merilu."

Direktorjev sklad IJS na pobudo direktorja instituta Jadrana Lenarčiča deluje od leta 2016, njegov namen pa je z dodatnim financiranjem raziskovalne infrastrukture olajšati ali omogočiti nastajanje novih perspektivnih raziskovalnih področij mlajšim generacijam raziskovalk in raziskovalcev instituta na podlagi kakovostno pripravljenega investicijskega projekta.

Med dosedanje dobitnike Direktorjevega sklada so se zapisali mlajši raziskovalci, ki so pozneje svojo uspešnost potrdili tudi v mednarodnem prostoru. Matjaž Humar je bil zmagovalec direktorjevega sklada leta 2016, tri leta pozneje pa je prejel ERC-projekt. Lanski zmagovalec Matic Lozinšek se je na nedavnem razpisu Evropskega raziskovalnega sveta (ERC) prebil v drugi krog, zmagovalka direktorjevega sklada za leto 2017 Hana Uršič pa se prav tako poteguje za ERC-projekt in na rezultate razpisa še čaka, še navajajo na IJS.