Adidas in Lululemon z raziskavo slovenskih raziskovalcev do novih ženskih športnih čevljev
Ljubljana, 26. januarja - Slovenski raziskovalci so v znanstveni reviji Scientific Reports objavili analizo več kot milijona posnetkov stopal ljudi iz Severne Amerike, Evrope in Azije. Odkrili so razlike med stopali glede na regije in spola. Ugotovitve sta podjetji Adidas in Lululemon uporabili pri izdelavi ženskih športnih čevljev, so sporočili z Instituta Jožef Stefan.
Kot so zapisali, so eno od področij raziskovanja odseka za tehnologije znanja instituta pod vodstvom Saša Džeroskega podatkovne znanosti. Tako že vrsto let sodelujejo tudi z Alešem Jurco iz švedskega podjetja Volumental, ki ponuja orodja za 3D skeniranje stopal ter izvaja raziskave na področju prileganja obutve in človeških stopal.
Skupaj z Juretom Žabkarjem s Fakultete za računalništvo in informatiko Univerze v Ljubljani so v letu 2019 v Scientific Reports objavili analizo več kot milijona posnetkov stopal iz Severne Amerike, Evrope in Azije in prišli do pomembnih ugotovitev. Med njimi denimo, da imajo Azijci širša stopala in da so ženska stopala znatno drugačna od moških. "Članek je bil deležen velikega zanimanja in ima danes že prek 60.000 ogledov, citiran pa je bil v 21 znanstvenih člankih, kar je za tako nišno področje lep uspeh," so poudarili pri institutu.
Po njihovih navedbah sta podjetji Adidas in Lululemon na podlagi izsledkov raziskave oblikovali povsem nova para ženskih športnih čevljev. Adidas je ugotovitve raziskave uporabil neposredno iz objave, imena raziskovalcev pa celo navedel v oglasnem spotu.
Kanadski Lululemon pa je do nedavnega proizvajal in prodajal le športna oblačila, pri čemer je bil zelo uspešen, saj ustvarja letni promet v obsegu 20 milijard ameriških dolarjev. Pred leti se je podjetje odločilo za izdelovanje tudi športnih čevljev in takrat stopilo v stik s podjetjem Volumental na Švedskem.
Ženski športni čevlji, ki so jih razvili na podlagi ugotovitve slovenskih raziskovalcev, je prejel nagrado FN Achievement Awards Launch of the Year, "ki velja za nekakšnega oskarja na področju obutve," so navedli pri institutu.
Kot pravi Jurca, je področje raziskovanja stopal in prileganja obutve še popolnoma neraziskano. V 20 letih sodelovanja z institutom so po njegovih besedah razvili produkte, ki so mnogo boljši, kot bi bili sicer, hkrati pa pridobili ogromne količine podatkov, s čimer raziskave na področju prileganja obutve postavljajo na povsem drugo raven.
Tudi Džeroski poudarja ogromne prednosti takšnega sodelovanja: "Zadnja leta opažam vedno več dvoma v znanost, zato je omenjeno sodelovanje še toliko bolj pomembno. Naša raziskava je krasen primer, kako lahko znanost raziskuje nekaj, kar zadeva res vsakogar, inovativna podjetja pa lahko z uporabo rezultatov raziskav tako rekoč odločilno izboljšajo svoje izdelke."