STAznanost
Humanistika in družboslovje

Na šoli o pomenu interdisciplinarnega povezovanja za reševanje izzivov na področju umetne inteligence

Ljubljana, 11. decembra - Na šoli Generativna AI in pravo, ki se je končala prejšnji teden, so udeleženci naslovili etične dileme in izbrana pravna vprašanja, ki jih umetna inteligenca zastavlja človeštvu, posameznikom, državam in različnim organizacijam. Poudarili so, da je za uspešno reševanje družbenih izzivov na tem področju pomembno interdisciplinarno povezovanje.

Ljubljana, Pravna Fakulteta Univerze v Ljubljani. Šola Generativna AI in pravo. Foto: arhiv Pravne Fakultete Univerze v Ljubljani

Ljubljana, Pravna Fakulteta Univerze v Ljubljani.
Šola Generativna AI in pravo.
Foto: arhiv Pravne Fakultete Univerze v Ljubljani

Ljubljana, Pravna Fakulteta Univerze v Ljubljani. Šola Generativna AI in pravo. Foto: arhiv Pravne Fakultete Univerze v Ljubljani

Ljubljana, Pravna Fakulteta Univerze v Ljubljani.
Šola Generativna AI in pravo.
Foto: arhiv Pravne Fakultete Univerze v Ljubljani

Ljubljana, Pravna Fakulteta Univerze v Ljubljani. Šola Generativna AI in pravo. Foto: arhiv Pravne Fakultete Univerze v Ljubljani

Ljubljana, Pravna Fakulteta Univerze v Ljubljani.
Šola Generativna AI in pravo.
Foto: arhiv Pravne Fakultete Univerze v Ljubljani

Ljubljana, Pravna Fakulteta Univerze v Ljubljani. Šola Generativna AI in pravo. Foto: arhiv Pravne Fakultete Univerze v Ljubljani

Ljubljana, Pravna Fakulteta Univerze v Ljubljani.
Šola Generativna AI in pravo.
Foto: arhiv Pravne Fakultete Univerze v Ljubljani

Na zaključni prireditvi, ki je potekala v sredo, sta dekanja Fakultete za računalništvo in informatiko Univerze v Ljubljani (Ul) Mojca Ciglarič in dekan Pravne fakultete UL Saša Zagorc izrazila veliko podporo šoli in upanje, da bo interdisciplinarno povezovanje in sodelovanje na področju generativne AI pripomoglo k razvoju in reševanju ključnih tehnoloških in družbenih izzivov v prihodnosti. Želja soorganizatorjev je bila, da se povezujejo različne stroke in fakultete, so zapisali v sporočilu za javnost.

Vodja Inštituta za odprte podatke in intelektualno lastnino ODIPI Maja Bogataj Jančič verjame, da ta tehnologija prinaša ogromne potencialne koristi. "Reši lahko velike probleme, ki pestijo človeštvo. Vendar moramo to najmočnejšo tehnologijo upravljati bolje. Treba je izkoristiti potenciale v korist skupnega dobrega in hkrati zmanjševati nevarnosti," je dejala v intervjuju za Sobotno Prilogo Dela.

Šolo, ki se je na ljubljanski pravni fakulteti odvijala v letošnjem novembru in decembru, je obiskovalo čez 132 udeležencev, med katerimi so bili v veliki večini študenti poleg njih pa tudi predstavniki nevladnih organizacij, javnih raziskovalnih in izobraževalnih organizacij in gospodarskih družb.

Na predavanjih in okroglih mizah so med drugim predstavili strojno učenje kot tehnično bistvo generativne umetne inteligence in predstavili etične izzive uporabe in razvoja umetne inteligence, njenega vpliva na novinarstvo, človekove pravice, varovanje osebnih podatkov. Izpostavljena so bila tudi vprašanja, kakšno naj bo upravljanje podatkov, na katerih se učijo veliki modeli generativne AI, da bi na AI imeli vpliv ljudje. Pomembna pozornost je bila po navedbah organizatorjev namenjena tudi predstavitvi regulacije generativne umetne inteligence na evropski in svetovni ravni in to ravno na dan, ko so v EU potekali vrhunci trialoga.

Šola je vključevala tudi skupinsko delo, kjer so se udeleženci združili v 20 ekip po sedem članov in prejeli nalogo razviti tehnološko rešitev s področja umetne inteligence, ki bi pomagala pri reševanju okoljskih problemov in podnebnih sprememb. Najboljša ekipa je prejela priznanja in priložnost za praktično delo pri podpornikih šole.

Častna pokroviteljica šole je predsednica Republike Nataše Pirc Musar. Soorganizatorji šole so Inštitut za odprte podatke in intelektualno lastnino ODIPI, Pravna fakulteta UL in Fakulteta za računalništvo in informatiko UL. Po mnenju organizatorjev se je šola izkazala za pomemben korak naprej, kako se je smiselno učiti o izzivih umetne inteligence in generativne umetne inteligence. Uspešno je tudi spodbudila interdisciplinarno sodelovanje med študenti in strokovnjaki različnih področij. Kot so napovedali, pa si želijo v prihodnjem letu pripraviti še bolj raznolik in razširjen program.