Naravoslovje in tehnika

Mineva 270 let od rojstva matematika, naravoslovca in vojščaka Jurija Vege

Dol pri Ljubljani, 23. marca - Na današnji dan pred 270 leti se je v Zagorici pri Dolskem v občini Dol pri Ljubljani rodil matematik, fizik, geodet, meteorolog, plemič in topniški častnik Jurij Vega (1754-1802). Pred njegovo rojstno hišo bo ob 11. uri osrednja tradicionalna prireditev ob prazniku občine, slavnostni govornik bo obrambni minister Marjan Šarec.

Kulturni program na današnji prireditvi bodo soustvarili člani Orkestra Slovenske vojske in Senožeškega tamburaškega orkestra, je navedeno na spletni strani Občine Dol pri Ljubljani. Ta ima prav na Vegov rojstni dan občinski praznik.

Jurij Bartolomej Vega, ki se je 23. marca 1754 rodil v kmečki družini, je po končanem šolanju v Ljubljani delal kot inženir za rečno plovbo, nato pa je vstopil v vojaško službo na Dunaju.

S svojim znanjem in pogumom je prejel vrsto odlikovanj, podpolkovniški čin in leta 1800 baronski naziv. Kadar se ni bojeval, je na posebnem oddelku topničarstva proučeval matematiko in tam vpeljal pouk matematične analize. Najbolj se je izkazal na področju balistike in postal eden izmed utemeljiteljev tega področja na znanstveni podlagi.

Njegovo najpomembnejše delo so logaritemske tablice, zaradi katerih je bil član več evropskih akademij znanosti. S pomočjo njegovih tablic so računali v znanosti in šolstvu po vsem svetu vse do uvedbe elektronskih računalnikov. Računanje z Vegovimi tablicami je odločilno pripomoglo k znanstveni in tehnični revoluciji.

Kot med drugim navaja Wikipedia, je Vega 20. avgusta 1789 dosegel tedanji svetovni rekord in izračunal število pi na 140 oz. 137 decimalk. Rekord je obdržal 52 let do leta 1841.

Baron Jurij Vega je v nepojasnjenih okoliščinah umrl 26. septembra 1802 v Nussdorfu pri Dunaju.

Letošnjo okroglo obletnico rojstva Jurija Vege so že obeležili pri Pošti Slovenije, ki je 13. februarja izdala priložnostne poštne znamke Srbija-Slovenija: Naši velikani. Znamke so posvečene trem znanim Slovencem, ki so s svojim delovanjem in dosežki vplivali tudi na zgodovino srbskega naroda. Znamke so posvetili Juriju Vegi, Francu Miklošiču in Frideriku Preglu. Za Vego so med drugim poudarili, da je prispeval k osvoboditvi Beograda od Otomanskega cesarstva.

Po slavnem matematiku se imenuje tudi superračunalnik Vega, ki so ga v Mariboru uradno zagnali 20. aprila 2021 in je bil vzpostavljen v okviru projekta nadgradnje nacionalnih raziskovalnih infrastruktur. Nameščen je v prostorih Instituta informacijskih znanosti Maribor.

Po Juriju Vegi se med drugim imenujejo krater na Luni, gimnazija v Idriji, osnovna šola v Moravčah in priznanja, za katere se mladi potegujejo na tekmovanjih iz znanja matematike.